روانشناسی و روانپزشکی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن یاBFRB‌ها، مجموعه ای از اختلالات هستند که در خانواده خود نظافتی طبقه بندی می‌شوند و در واقع زشت به نظر می‌آیند. این موارد شامل کشیدن، کندن، گزش و یا خراشیدن مو، پوست یا ناخن‌های فرد است.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری و راهکارهای درمان آن در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

اختلالات رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن شامل ترشیوتیلومانیا (کشیدن اجباری مو)، درماتیلومانیا (برداشتن اجباری پوست، که به آن اختلال دررفتگی نیز گفته می‌شود) و آنیچوفاژیا (نیش زدن ناخن اجباری) است. تخمین زده می‌شود که شیوع BFRB حداقل 3 درصد از جمعیت، هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد.

درک  BFRBها
این سوال که چرا افراد درگیر BFRB می‌شوند و چگونه می‌توان اختلالات را طبقه بندی کرد، از مدتها پیش روانشناسان را به چالش کشیده است. نظریه پردازی BFRB مربوط به اختلالات اضطراب، اختلالات کنترل ضربه و اختلال وسواس فکری است، اما اکثر متخصصان معتقدند کهBFRB  با هر سه اختلال تفاوت زیادی دارند. برخی از BFRB‌ها در حال حاضر به عنوان “اختلال وسواس-اجباری و مرتبط با آن” در DSM-5 طبقه بندی می‌شوند. صرف نظر از اینکه رفتارها در چه دسته‌ای طبقه بندی می‌شوند، کنترل این بیماری برای افراد دشوار است.

 

رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۲۰:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰

آسپرگر

چه عواملی باعث ایجاد سندرم اسپرگر می‌شود؟

در حقیقت ریشه‌های سندرم و اوتیسم آسپرگر به خوبی درک نشده است. تحقیقات فعلی به ناهنجاری‌های مغزی اشاره دارد، زیرا دانشمندان تفاوت‌های ساختاری و عملکردی را در مناطق خاص مغز کودکان سالم و کودکان مبتلا به آسپرگر نشان داده اند. این اختلافات به احتمال زیاد در اثر مهاجرت غیر طبیعی سلولهای جنینی در طی رشد جنین ایجاد می‌شود که با تغییر مدارهای مغزی که فکر و رفتار را کنترل می‌کنند ادامه می‌یابد.

همچنین یک جزء ژنتیکی در رابطه با آسپرگر و اوتیسم وجود دارد، زیرا این بیماری در خانواده‌ها جریان دارد. به عنوان مثال، دوقلوهای یکسان بسیار بیشتر از دوقلوهای ناهمسان یا خواهر و برادرها هر دو مبتلا به اوتیسم می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است یک گروه متداول از ژن‌ها وجود داشته باشد که تغییرات یا حذف آنها باعث می‌شود فرد در معرض ابتلا به اوتیسم با شدت و علائم مختلف قرار دهد.

 

آسپرگر 

همچنین برخی از عوامل محیطی خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد، مانند سن والدین بالاتر، ​​ قرار گرفتن در معرض داروی والپروات (داروی پیشگیری از تشنج ناشی از قطع مصرف داروهای اعصاب) در رحم و وزن کم هنگام تولد.

۲۷ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰

تجارب ناگوار دوران کودکی

تجارب ناگوار دوران کودکی

 

با این حال، لزوماً هر فردی که کودکی خشن داشته باشد، ناسازگار یا ناسالم نیست. برخی از کودکان نسبت به تأثیرات منفی محیط پیرامون خود کمتر حساس هستند و استرس کمتری را در بزرگسالی به همراه دارند.

به عنوان مثال، کودکانی که عادت دارند رفتارهای نادرست و طغیان والدین را کنترل کنند، ممکن است در تشخیص احساسات دیگران و انتخاب نشانه‌های غیرکلامی، مهارت زیادی پیدا کنند.

چگونه تجارب ناگوار دوران کودکی بر زندگی افراد تأثیر می‌گذارد؟

اولین وسیله برای پزشکان برای تعیین اینکه آیا ممکن است تجارب ناگوار دوران کودکی روی فرد تأثیر می‌گذارد یا نه، اجرای پرسشنامه 10 سؤالی در مورد ACE است.

وینسنت فلیتی (Vincent Felitti)، بنیانگذار مطالعه ACE گفت: این پرسشنامه به عادی سازی گفتگو در مورد تجربیات کودکی ناگوار و تأثیر آنها بر زندگی ما کمک می‌کند. وقتی ما سختی صحبت در مورد آنچه اتفاق افتاده است را حل کنیم، نیرویی را که اغلب اصرار بر پنهان کردن اتفاقات دوران کودکی دارد، از بین می‌برد.

براساس برخی تحقیقات، افرادی که نمرات ACE بالاتری دارند، می‌توانند نسبت به سایرین حساس تر بوده و از نظر عاطفی بیشتر واکنش نشان دهند و یک واکنش نبرد ایجاد کنند و تهدیدها را در موقعیت‌هایی که دیگران آن را خنثی می‌دانند، درک کنند.

۲۵ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۴۵ موافقین ۰ مخالفین ۰

دانلود فیلم چشم و گوش بسته

دانلود فیلم چشم و گوش بسته

بارها گفته شده که سینمای کمدی در ایران تبدیل به تکرار شده از سوی دیگر نقدهای منتقدان هم در مواجهه با این آثار تکرار مکررات است، اساسا منتقد وظیفه ای ندارد که درباره فیلم های شبه کمدی مبتذل نقد بنویسد چرا که قطعا نوشتن برای این آثار به ادبیات نقد آسیب می رساند چرا که هر اثر هنری قابلیتِ نقد را ندارد ، زمانی که فیلمساز از ارزش های هنری اش عبور می کند و به سمت خزعبل سازی حرکت می کند چرا باید منتقد وقت بگذارد تا درباره اثر او بنویسد؟ اما نگارنده معتقد است ننوشتن برای چنین آثاری موجب گستردگی ابتذالِ بیشتر در سینمای کمدی می شود، اما

این شکل از داستان گویی که دو کاراکترِ مستقل در مسیر قصه تبدیل به پارتنر می شوند و وارد یک جریان یا موقعیت ناخواسته یا بی ربط می شوند که برای ادعای بی گناهی شان با تبهکاران روبرو می شوند کاملا یک قصه تکراری ست اما موتمن در این راستا سعی نکرده که مسیر قصه گویی اش را از کلیشه نجات بدهد چرا که موقعیت های پیش آمده به شدت منسوخ شده است از طرفی دیگر موتمن برای ایجاد قصه اش تنها به دو پارتنرش اکتفا کرده که آنها هم به دلیل ضعف در شخصیت پردازی نتوانستند جذابیتی برای مخاطب داشته باشند گیر افتادن آن ها در یک موقعیت اشتباهی و دیالوگ گفتن های بی اساس نمی تواند به فیلم کمکی کند، بیشتر این دیالوگ ها سخیف و مبتذل اند و کاربردی برای فیلم ندارند انگار این دیالوگ ها به شکل بداهه گفته شده، فیلمسازی مثل موتمن که سعی دارد در آثارش به فیلمنامه استاندارد و دیالوگ اهمیت بدهد این بار در این فیلم دیالوگ هایی رد و بدل می شود که انگار فیلمساز این دیالوگ ها را از کف خیابان جمع کرده و در دهان بازیگرانش گذاشته است و اصلا برایش مهم نبوده که شاید یک بچه کم سن و سال مخاطب فیلمش باشد.چند سکانس و دیالوگ در فیلم وجود دارد که به سخافت اثر می افزایند نگاه دنباله دار بهروز به پوتین های سرباز که تداعی کننده افکار شهوانی او نسبت به پاهای نونا کاراکتر زن فیلم است در همین سکانس یک موسیقی انقلابی هم پخش می شود، بالا رفتن بهروز از نردبان و باز دیالوگ های جنسی که با سعید رد و بدل می شود، زمانی که نونا می خواهد درون آن کیف را به سعید و بهروز نشان بدهد دیالوگ هایی می گوید که شرم آور است، راستی درون آن کیف چه چیز با ارزشی بود؟ کارکرد پلیس در فیلم چیست؟ چرا آن دو پلیس تا این حد عقب افتاده هستند؟ سکانس مسافرخانه اگر نبود چه می شد؟ مانی حقیقی در فیلم چه نقشی دارد او کیست؟ اصلا چرا باید این فیلم با این همه ضعف و حفره و علامت سوال ساخت می شد؟

منتقد می تواند از طریق نوشتنِ نقد پیامش را به فیلمساز و مخاطب گوشزد کند، این یادداشت قصد دارد بگوید که چه اتفاقی افتاده فرزاد موتمن که شب های روشن یا خداحافظی طولانی را در کارنامه اش دارد چگونه توانسته فیلم چشم و گوش بسته را بسازد؟ اگر هدف تجربه گرایی و محک زدن باشد که موتمن یک بار پوپک و مش ماشاالله را ساخت که نه مخاطب با او ارتباط برقرار کرد و نه خودِ او توانست در تغییرِ ژانر موفق باشد، اساسا نمی شود باور کرد فیلمسازی مثل موتمن که مسلط به محتوا و فرم است چرا باید دانستگی اش را خرج فیلمی کند که فاقد ارزشِ سینمایی ست ، چشم و گوش بسته با اینکه می خواهد یک اثر کمدی فانتزی باشد اما گرایشاتِ ابتذال گونه اش کاملا مشهود است فیلمسازِ متفکر نتوانسته یک اثر کمدی خلق کند به همین دلیل سروشکلِ این فیلم به طنزهای منسوخ شده تلویزیونی شباهت پیدا کرده حتی در دهه هشتاد هم فیلم های شانه تخم مرغی به این اندازه سطحی نبودند، قرار دادن دو تیپ در موقعیت های مختلف که یکی نمی شنود و دیگری نابیناست به هیج وجه کمدی نیست یا بهتر است بگوییم فیلمساز نتوانسته از این موقعیت ها کمدی خلق کند ،همانطور که اشاره شد این موقعیت ها بیشتر طنز خفیف نامیده می شوند که در خوشبینانه ترین حالت شاید دو سه تا بچه این موقعیت ها را ببینند و بخندند فیلمساز سطحی ترین رویکرد را در مواجهه با این دو تیپ تدارک دیده است استفاده از این موقعیت ها قطعا از سینمای غرب می آید البته در شکلی الکن و بی منطق!

۲۳ فروردين ۹۹ ، ۰۵:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰

الکل اتانول

الکل اتانول

الکل اتانول

اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل یا الکل میوه با فرمول C۲H۵OH ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتش‌گیری است که در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. این الکل همان ماده‌ای است که دارای خاصیت مست‌کنندگی است و در نوشیدنی‌های الکلی با درصدهای مختلف پیدا می‌شود. علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند. این کاربردها در عطر‌ها و ادکلن‌ها و همچنین در وانیل و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشین‌های جدید می‌باشد. از این الکل در صنایع عطر سازی و برخی دهان‌شویه‌ها هم استفاده می‌کنند.

مخمر آبجو، یا مخمر نانوایی قارچی است که با جوانه‌زدن تکثیر می‌شود، اگر این قارچ در مجاور یک ماده قندی تخمیر شود، موادی از خود خارج می‌کند که خاصیت آنزیمی داشته و موجب دگرگونی قند می‌شود. در بین قندها، فروکتوز یا قند میوه به فرمول C۶H۱۲O۶ است که در میوه‌های شیرین و انگور وجود دارد که پس از تخمیر باعث ایجاد الکل و گاز دی‌اکسید کربن می‌شود.

۲۲ فروردين ۹۹ ، ۰۶:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰

کرون

از دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن اجتناب کنیم. اگر زمانهایی کودک احساس کند حوصله اش سر رفته میتوان سرگرمی هایی مثل ساختن کاردستی ، آشپزی و پخت کیک و خواندن کتاب و قصه استفاده کرد. متناسب با سن کودک میتوان ساعاتی را به تماشای تلویزیون یا بازیهای رایانه ای اختصاص داد( حداکثر دو ساعت در روز) .
اگر کودک علایمی از بیماری نشان داد در درجه اول حفظ خونسردی اهمیت زیادی دارد و از واکنشهای احساسی شدید اجتناب کرد تا اضطراب کودک زیاد نشود. در تمام مراحل تشخیص و درمان و قرنطینه کودک را نباید تنها گذاشت و باید در کنار کودکان ماند ، در چنین مواقعی بهتر است از سرزنش کردن کودک و ترساندن کودک اجتناب کرد .
متاسفانه کودکان ممکن است به خاطر این بیماری سوگوار عزیزانشان شوند ، درک کودک از مرگ و سوگواری با توجه به سن کودک متفاوت است .

کودکان تا سنین قبل از ٧ سالگی مرگ را بازگشت پذیر میدانند و فکر میکنند فرد سوگوار ممکن است برگردد. کودکان سوگوار معمولا مضطرب ، افسرده و پرخاشگر میشوند .

بی خواب میشوند و ممکن است احساس عذاب وجدان بابت متوفی پیدا کنند. در این شرایط حتما فرصتی را به بیان هیجانات و احساسات آنها اختصاص دهید .

کرونا و کودکان

۲۱ فروردين ۹۹ ، ۱۶:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

کرونا ویروس در کودکان

کروناویرو‌س‌ها علل شایع سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی است. در اواخر سال 2019، نوع جدیدی از کروناویروس باعث بیمار شدن مردم در چین شد. ممکن است این ویروس را به نام COVID-19 بشنوید.

برخی از اولین موارد ابتلا به کروناویروس (COVID-19) در افرادی که به بازار فروش غذاهای دریایی زنده و حیوانات مراجعه کرده بود، تشخیص داده شده بودند.

هنگامی‌ که ویروس‌ها از حیوانات به مردم منتقل می‌شوند، ممکن است مدتی طول بکشد تا کارشناسان پزشکی و سلامتی جزئیات ویروس و نحوه شیوع آن را یاد بگیرند.

به نام خدای مهربون که مواظب همه ما هست

  • هیجان ناشی از حضور بیماری کرونا و چگونگی کنترل آن :

واکنش ما انسانها  نسبت به اتفاقات اطرافمون با هم فرق میکند ، مخصوصا اتفاقات غیر عادی و ناگهانی

کرونا ویروس در کودکان

۱۶ فروردين ۹۹ ، ۱۳:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰