داروی نورتریپتیلین یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشأ عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد.

این دارو با نام‌های تجاری (برند) مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. 

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

 

نام دارو:

نوراتریپتیلین Nortriptyline HCl

نام‌های تجاری:

نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام‌های شناخته‌شده هستند.

از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین نام برد.

گروه دارویی درمانی:

ضد افسردگی ۳ حلقه ای

اشکال دارویی:

اشکال دارویی: Tablet: 10, 25mg

نورتریپتیلین
نورتریپتیلین

نورتریپتیلین ۱۰

نورتریپتیلین (Nortriptyline) دارویی از گروه ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای است که برای درمان اختلال افسردگی و برخی دیگر از بیماری‌های اعصاب یا دردهای عصبی به کار می‌رود. از این دارو در درمان علائم افسردگی مانند بی خوابی و کم اشتهایی هم استفاده می شود.

عملکرد این دارو به صورت تاثیر بر میزان مواد شیمیایی طبیعی مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) است. قرص نورتریپتیلین ‌از طریق دفع جذب مجدد نوراپی‌نفرین و سروتونین در مغز، غلظت این مواد را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می‌دهد. در نتیجه با تاثیر بر انتقال دهنده ها می تواند افسردگی را درمان کند.

 

نورتریپتیلین ۱۰ برای چیست

نورتریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و خلق و خو تجویز می شود و به بهبود علائم زیر کمک می کند:

علائم افسردگی
بهبود خلق و خو و احساس خوب
کاهش اضطراب و تنش
افزایش سطح انرژی
دیگر موارد استفاده احتمالی نورتریپتیلین عبارتند از:

اختلالات هراس
دردهای عصبی بعد از عفونت زونا
درمان اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه
در افرادی که قصد ترک سیگار دارند

نورتریپتیلین 10

نورتریپتیلین ۱۰ چیست

قرص نورتریپتیلین 10 (Nortriptyline) برای درمان اختلال افسردگی اساسی و برخی بیماریهای اعصاب همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن کاربرد دارد. این دارو در درمان شب ادراری کودکان نیز مؤثر است. جذب این دارو سریع و کامل است. این دارو در بدن با افزایش سطح ناقل های شیمیایی موجود در مغز که نقش پیام رسانی عصبی بین سلول های اعصاب رابر عهده دارند،علائم افسردگی رابرطرف می نماید. علاوه بر قرص نورتریپتیلین داروهای ضدافسردگی دیگری هم وجود دارند که در صورتی که قصد مصرف هر کدام را دارد بهتر است آشنایی کافی را با آن ها داشته باشید. قرص نورتریپتیلین از داروهای ضدافسردگی است که مصرف آن باید حتما زیر نظر پزشک باشد. از آن جایی که هر دارویی می‌تواند عوارض خاصی به دنبال داشته باشد این دارو هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

نورتریپتیلین برای چیست

نورتریپتیلین دارویی از دسته ی ضد افسردگی های سه حلقه ای می باشد و معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می شود.این دارو همچنین در تسکین دردهای عصبی هم استفاده دارد .
علت اصلی بروز افسردگی ناشناخته است اما هدف از درمان دارو همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی نظیر خلق پایین، بی حالی،نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ،اختلالات خواب و کاهش اشتها و…جهت رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد.
داروهایی مانند نورتریپتیلین می توانند به برطرف نمودن علائم افسردگی مانند کم خوابی یا کمبود اشتها کمک قابل توجهی کنند.

نورتریپتیلین و اضطراب

این دارو با ایجاد احساس شادی برای مقابله با علائم استرس و اضطراب به شما کمک می‌کند.

نورتریپتیلین 25

کپسول خوراکی نورتریپتیلین “nortriptyline” به عنوان یک داروی عمومی و با نام تجاری Pamelor موجود است.

نورتریپتیلین به صورت کپسول خوراکی و محلول خوراکی ارائه می‌شود.

کپسول خوراکی نورتریپتیلین جهت درمان افسردگی استفاده می‌شود.

نورتریپتیلین ۲۵ برای چیست

قرص نورتریپتیلین (Nortriptyline) برای درمان اختلال افسردگی اساسی و برخی بیماری‌های دیگر اعصاب همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن کاربرد دارد. قرص نورتریپتیلین در درمان شب ادراری کودکان نیز مؤثر است. جذب این دارو سریع و کامل است.

نورتریپتیلین اعتیاد

ایا نورتریپتیلین اعتیاد اور است

نورتریپتیلین اعتیاد آور است

مصرف تمامی داروهای روانپزشکی و مغز و اعصاب علی الخصوص ( ترامادول ، بایمادول ، بنزودیازپین ها ، دیازپام ، لارگاردین ، اگزازپام ، دیفنوکسیلات ، آمی تریپتیلین ، نورتریپتیلین ، زاناکس ، ریتالین ) بدون تجویز پزشک متخصص می تواند سبب اعتیاد و وابستگی به دارو شود .در ضمن بسیاری از داروهایی که ذکر کردم بجز اعتیاد ، می تواند مشکلات بسیاری را در روابط فرد ، حافظه و خلق فرد ایجاد کند .

نورتریپتیلین اضطراب

این دارو باعث افزایش روحیه و حس خوب در انسان و همچنین موجب کاهش اضطراب و تنش روانی می‌شود و سطح انرژی را بالا می‌برد.

نورتریپتیلین افزایش وزن
نورتریپتیلین اشتها

نورتریپتیلین دارویی از دسته ی ضد افسردگی های سه حلقه ای می باشد و معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می شود.این دارو همچنین در تسکین دردهای عصبی هم استفاده دارد . علت اصلی بروز افسردگی ناشناخته است اما هدف از درمان دارو همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی نظیر خلق پایین، بی حالی،نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ،اختلالات خواب و کاهش اشتها و…جهت رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد. داروهایی مانند نورتریپتیلین می توانند به برطرف نمودن علائم افسردگی مانند کم خوابی یا کمبود اشتها کمک قابل توجهی کنند.

نورتریپتیلین انجمن ibs

نورتریپتیلین برای معده

زمینه و هدف : از علل پاتو فیزیولوژی سندرم روده تحریک پذیر که محققین اخیرا بر روی آن متمرکز شده اند فرایندهای التهابی و فعال شدن مکانیسم ایمنی است که می تواند توضیح دهد چرا ibs اغلب به درمان استاندارد مقاوم است بنابراین از بین بردن فرایندهای التهابی در مخاط کولون می تواند از نوید بخش ترین اهداف درمان در بیماران مبتلا به ibs باشد. مطالعات محدودی تاثیر درمانی مزالازین که یک داروی ضد التهاب روده ای می باشد را در درمان ibs ارزیا بی کرده اند. لذا هدف از این مطالعه مقایسه اثر دو داروی نورتریپتیلین از خانواده دارویی(tcas)و مزالازین از خانواده دارویی (salysilat) دربهبود علائم بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با علامت غالب اسهال می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی سه سو کور بر روی 40 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با علا مت غالب اسهال بر اساس معیارهای تشخیصی rome iii انجام گرفته است.بیماران به صورت تصادفی به دو گروه20 نفره تقسیم شدند و تحت درمان با مزالازین 500 میلی گرم دوبار در روز و یا نورتریپتیلین 10 میلی گرم یک بار در روز به مدت 8 هفته قرار گرفتند. شدت علائم بیماران قبل و بعد از درمان توسط ابزار سنجش شدت علائم ibs symptom severity scoring مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج : 65 در صد بیماران د راین مطالعه مرد بودند. میانگین کاهش شدت درد در گروه مزالازین 7/18 ± 5/ 37 و در گروه نورتریپتیلین 6 /21 ± 25/27 بود که مزالازین به طور معنی داری شدت درد را بیشتر در مقایسه با نورتریپتیلین کاهش داده بود(p = 0.047). میزان نارضایتی از اجابت مزاج در گروه نورتریپتلین9/24 ± 5/37 و در گروه مزالازین 2/20 ± 2/56 کاهش یافته بود که به طور معنی داری در گروه مزالازین بیشتر بود (p = 0.007). همچنین ibs کیفیت زندگی بیماران را پس از درمان با مزالازین در مقا یسه با نورتریپتلین به طور معنی داری کمتر تحت تاثیر قرار داده بود. درمان با مزالازین امتیاز کل شدت علائم را9/80 ± 5/208 و نورتریپتلین 6/105 ± 8/146 کاهش داد که در گروه مزالازین به طور چشمگیری بیشتر بود(p= 0.045).که نشان دهنده تاثیر بهتر داروی مزالازین در کنترل مجموع علائم سندرم روده تحریک پذیر می باشد. مزالازین همچنین به طور قابل توجه ای تعداد دفعات دفع روزانه را در مقایسه با نورتریپتلین کاهش( p=0.019 )و شکل و قوام طبیعی مدفوع را افزایش داده است(p=0.009). در خصوص سایر متغیر ها مزالازین و نورتریپتیلین تفاوت معنی داری نداشتند.

نتیجه گیری : اثرمزالازین به طور چشمگیری در کاهش شدت درد ، نارضایتی از اجابت مزاج ،تعداد دفعات دفع روزانه از نورتریپتیلین بیشتر است و در طبیعی نمودن شکل و قوام مدفوع نیز موثرتر می باشد. همچنین ibs کیفیت زندگی بیماران را پس از درمان با مزالازین در مقا یسه با نورتریپتلین به طور کمتر تحت تاثیر قرار می دهد. کلمات کلیدی : مزالازین ،نورتریپتیلین ، سندرم روده تحریک پذیر، اسهال ، دردشکم

ایا نورتریپتیلین باعث لاغری میشود

این باور وجود دارد که قرص نور تریپتیلین باعث لاغری می‌شود. بله این باور کاملا درست است اما به هیچ عنوان نباید آن را تنها به مقصود لاغری مصرف کرد. در برخی مواقع پزشک تصمیم می‌گیرد که برای یک بیمار چاق مبتلا به افسردگی از دارویی استفاده کند که باعث لاغری هم بشود. اما در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای فرد به وجود می‌آید. بسیاری از افراد سالم با گذشت مدتی از مصرف داروهای ضد افسردگی برای لاغری، وزن‌شان دوباره برمی‌گردد و این بار با عوارض جانبی جدی نیز مواجه می‌شوند.

اثر نورتریپتیلین

این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،

آیا نورتریپتیلین خواب آور است؟

نورتریپتیلین برای خواب

نتایج ما نشان می‌دهد که نورتریپتیلین به‌طور حاد و مداوم باعث کاهش خواب REM، افزایش فعالیت فازی REM، کاهش آپنه خواب، و هیچ تأثیری بر حرکات دوره‌ای اندام در طول خواب نداشت.

نورتریپتیلین برای میگرن

آیا نورتریپتیلین برای میگرن خوب است

نورتریپتیلین با نام تجاری آونتیل، پاملور دارویی است که در دسته ضد افسردگی های سه حلقه ای جای می گیرد و اغلب برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد با این حال می تواند به میزان زیادی در تسکین دردهای عصبی مانند میگرن مؤثر باشد. هدف از درمان دارویی به همراه مشاوره روانشناسی از بین بردن علائم افسردگی و کاهش سر درد است به صورتی که سطح عملکرد فرد به حالت طبیعی برگردد. نورتریپتیلین در این زمینه می تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین در درمان شب ادراری در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا نورتریپتیلین باعث چاقی میشود

نتایج نشان داد ، درمان با نورتریپتیلین ضد افسردگی سه حلقه ای با افزایش وزن متوسط همراه بود، که نمی توان آن را به عنوان معکوس کاهش وزن علامتی توضیح داد و معمولاً به عنوان یک اثر نامطلوب نامطلوب تلقی می شود.

آیا نورتریپتیلین مخدر است

خیر مخدر نیست .

آیا نورتریپتیلین مرفین دارد

خیر مرفین ندارد

 

نورتریپتیلین پریود

  • خونریزی لثه / خونریزی از واژن / خونریزی بیش از حد معمولا در دوران پریود و افزایش روزهای قاعدگی / تاخیر پریود

عوارض این دارو است .

نورتریپتیلین پروستات

در موارد زیر مصرف این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:
الکلسیم‌حاد، آسم، اختلالات دوقطبی،‌اختلالات خونی و گوارشی،‌گلوکوم با زاویه باریک، افزایش فشار داخل کره چشم، پرکاری تیروئید، هیپرتروفی پروستات، عیب‌کار کلیه، اسکیزوفرنی، حملات تشنجی،‌ حساسیت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای و احتباس ادرار.

نورتریپتیلین و پانیک

در صورت مشاهده وخیم شدن افسردگی یا سایر شرایط روانپزشکی، تغییرات رفتاری غیرمعمول (شامل افکار یا تلاش برای خودکشی)، یا سایر تغییرات ذهنی/ خلقی (شامل اضطراب جدید و شدید، حملات هراس و پانیک، مشکل خواب، تحریک‌پذیری، احساسات خشم و دشمنی، اقدامات تکانشی، بی‌قراری شدید، تکلم بسیار سریع)، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. مخصوصا هنگام شروع یک داروی ضدافسردگی یا تغییر دوز آن، حتما مراقب این علائم باشید.

نورتریپتیلین برای دندان درد

هدف مطالعه بررسی اثر آمی تریپتیلین و ایمی پرامین بر کاهش درد دندان با پالپیت غیرقابل برگشت در حین تهیه حفره دسترسی می باشد. بیماران باید دارای دندان مولر با پالپیت غیر قابل برگشت سمپتوماتیک و فاقد هرگونه بیماری سیستمیک بوده و از سلامت کامل برخوردار هستند و در حال مصرف هیچ دارویی نباشند ، فاقد سابقه آلرژی به این داروها و یا سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای باشند ، و پس از تزریق بی حسی موضعی با لیدوکایین 2% با اپی نفرین 100000/1 و با وجود حضور همه علایم بی حسی کامل ( از جمله احساس بی حسی در گوشه لب) هنگام حذف پوسیدگیها و تهیه حفره دسترسی قبل از اکسپوز پالپ دارای درد باشند. 66بیمار 16 تا 60 ساله دارای مشخصات فوق مورد مطالعه قرار می گیرند. پس از گرفتن رضایت آگاهانه از بیمار و تعیین میزان درد بیماران حین تراش با استفاده از Mcgill Visual Analog Scale ،آنها به طور تصادفی به 3 گروه تقسیم می شوند : 1.کاربرد 0.2 میلیلیتر محلول آمی تریپتیلین + پروپیلن گلیکول1mg/ml، 1.کاربرد 0.2 میلیلیتر محلول ایمی پرامین + پروپیلن گلیکول1mg/ml و3.کاربرد 0.2 میلیلیتر محلول پروپیلن گلیکول به عنوان کنترل. داروها بصورت موضعی روی عاج پوسیده دندان قرار داده می شوند.بعد از 5 دقیقه مجددا میزان درد بیمار حین تراش حفره دسترسی اندازه گیری می شود . انتظار می رود پیامد اولیه کاهش درد حین تراش باشد. مطالعه به صورت double – blind انجام می شود.

نورتریپتیلین برای دیسک کمر

 چرا باید برای کمر درد داروی ضد افسردگی یا ضد تشنج مصرف کنید؟ چون این داروها برای نوع دردی که با مشکلات عصبی بوجود می آید، موثر هستند. و جزء داروهای کمکی به شمار می آیند. برخی داروهای ضد افسردگی  تری سیلیک ها نام دارند و شامل آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین می شوند برای مدیریت کمردرد مزن تجویز می شوند. بنابراین اگر در کمر خود مشکل عصب را احساس می کنید و دردی دارید که تا پا ادامه پیدا کرده است، یکی از این داروها برای تسکین التهاب عصب و تسکین درد شدید ، بی حسی و گزگز که اغلب بوجود می آید، می تواند موثر باشد. اگر چه داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی که برای درمان کمر درد مورد استفاده قرار می گیرند تا اندازه ای با هم تفاوت دارند، عوارض جانبی نسبتا مشابهی دارند. عوارض جانبی شایع این داروها از قرار زیر است:

بیشتر بدانیم

درک سلامت جنسی

سردرد،  تهوع،  یبوست،  اسهال،  بی خوابی،  عوارض جانبی جنسی و خستگی مفرط

مهم نیست که چه دارویی برای کمر درد خود مصرف می کنید، این داروها نباید تنها راه تسکین درد شما باشند.در صورتی که شما تنها برای چند روز احساس درد می کنید، پزشک  دارو تجویز نمی کند و اجازه می دهد به خودی خود بهبود پیدا کنید. برای دردی که سه ماه یا بیشتر طول می کشد، و پیشنهاد ویژه این است که، برای تسکین درد باید بیش از یک دارو را مورد استفاده قرار دهید البته با دستور پزشک و اینکه  فیزیوتراپی و ورزش برای تسکین درد بسیار موثرتر از داروهای مسکن می باشند.

نورتریپتیلین برای کمردرد

در بیماران با کمردرد همراه با دردهای نوروپاتیک( مثل احساس گزگز پاها و یا داغ شدن پاها) کمک کننده هستند.

یکی دیگر داروهای کمردرد، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ایی( مثل نورتریپتیلین و امی تریپتیلین) هستند

نورتریپتیلین برای کودکان

مقدار مصرف معمول کودکان:

ضد افسردگی کودکان ۶ تا ۱۲ سال:

  • روزانه ۱۰ تا۲۰ میلی‌گرم یا ۱ تا ۳ میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن روزانه در مقادیر منقسم.

نورتریپتیلین برای ترک سیگار

یکی از قرص های ضد افسردگی که نسبت به بقیه ی داروی ترک سیگار تاثیر بسیار زیادی در ترک سیگار دارد، نورتریپتیلین است. این دارو به اصطلاح تیر آخری است برای کسانی که از قرص ترک سیگار دیگری استفاده کرده اند اما نتیجه ای نگرفته اند. در ترکیبات تشکیل دهنده قرص نورتریپتیلین نیکوتین وجود ندارد اما مصرف این قرص همان حالت مصرف نیکوتین را در افراد به وجود می آورد و می تواند گزینه ی بسیار خوبی باشد برای افرادی که قصد ترک سیگار با استفاده از داروی ترک سیگار دارند. این قرص دارای عوارضی همچون گیجی، مشکلات گوارشی و خشکی دهان می باشد.

مکانیسم اثر دارو :

 به نظر می‌‌رسد نورتریپتیلین از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین در انتهای اعصاب سیستم اعصاب مرکزی (نورون‌های پیش سیناپسی) اثر ضدافسردگی خود را اعمال می‌‌کند.

این عمل موجب افزایش غلظت و تشدید فعالیت این واسطه‌های عصبی در فضای سیناپسی می‌‌شود.

میزان فعالیت آن در مهار برداشت مجدد سروتونین بیش از نوراپی نفرین است.

احتمال بروز افت فشار خون در حالت ایستاده با مصرف این دارو کمتر از سایر داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای است.

Nortriptyline ﻗﺪرﺗﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎً دو ﺑﺮاﺑﺮ دﻳﮕﺮ داروﻫﺎی ﺿﺪ اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﺣﻠﻘﻪای دارد و ﺑﺎ دوز آﻏـﺎزﻳﻦ ۲۵ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم روزاﻧﻪ در ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮاب ﺷﺮوع ﻣـﻲﺷـﻮد. ﺑﻴﻤـﺎران ﺣﺴـﺎس ﺑـﻪ ﻋـﻮارض و اﻓـﺮاد ﻣﺴـﻦ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ دوز ۱۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ﺷـﺮوع ﻛﻨﻨـﺪ.

دوز دارو را ﻣـﻲﺗـﻮان ﻫـﺮ ﺳـﻪ ﻳـﺎ ﭼﻬـﺎر روز ۲۵ ﺗـﺎ ۵۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم اﻓﺰاﻳﺶ داد ﺗﺎ ﺑﻪ دوز درﻣﺎﻧﻲ در ﺑﺎزه ۵۰ ﺗﺎ ۱۵۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮاب رﺳﻴﺪ.

ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗأﺛﻴﺮ Nortriptyline در ﻏﻠﻈﺖ ۵۰ mg / 150 ml ﻣﻲﺑﺎﺷـﺪ و در ﻏﻠﻈـﺖﻫـﺎی ﻛﻤﺘـﺮ ﻳـﺎ ﺑﻴﺸـﺘﺮ ﺗـأﺛﻴﺮ ﻛﻤﺘــﺮی دارد.

ﻋﻠــﺖ ﻋــﺪم اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳــﺐ در ﻏﻠﻈــﺖ ﺑــﺎﻻی ۱۵۰ mg/ml را ﺑــﻪ دﻟﻴــﻞ ﻣﺴــﻤﻮﻣﻴﺖ ﻧﻤﻲداﻧﻨﺪ.

Nortriptyline در ﻣﻬﺎر ﺑﺎز ﺟـﺬب ﻧـﻮراﭘﻲ ﻧﻔـﺮﻳﻦ و ﺳـﺮوﺗﻮﻧﻴﻦ ﻣﺸـﺎﺑﻪ Desipramine ﻋﻤـﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ؛ اﻣﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺑﺎﻟﻘﻮه ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻧﻮراﭘﻲ ﻧﻔﺮﻳﻦ را ﺑﻼک ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺗـأﺛﻴﺮ ﺿـﺪ اﻓﺴـﺮدﮔﻲ آن را ﻧﻴـﺰ ﺑـﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﻣﻲداﻧﻨﺪ.

Nortriptyline ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﺘـﺮی ﺑـﺎ ﮔﻴﺮﻧـﺪه ﻫﻴﺴـﺘﺎﻣﻴﻨﻲ H1 و ﻣﻮﺳـﻜﺎرﻳﻨﻲ M1 دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮ از دﻳﮕﺮ داروﻫﺎی ﺳﻪ ﺣﻠﻘﻪای ﺗﺤﻤﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

موارد مصرف دارو:

افسردگی، بیماری پانیک و ترک مصرف سیگار

دوزبندی در بزرگسالان:

مقدار مصرف :

 الف) افسردگی، بیماری پانیکبزرگسالان: از راه خوراکی مقدار ۲۵ میلی گرم ۴-۳ بار در روز مصرف می‌‌شود و به تدریج تا حداکثر mg/kg 150 افزایش می‌‌یابد. به جای آن ، می‌ توان مقدار تام مصرف روزانه را به هنگام خواب مصرف کرد.

بیماران مسن یا نوجوانان: مقدار ۵۰-۳۰ میلی گرم از راه خوراکی و در دوزهای منقسم مصرف می‌‌شود.

ب) ترک سیگاربزرگسالان: روزانه mg 25 از راه خوراکی مصرف می‌‌شود که می‌‌توان میزان مصرف را به صورت تدریجی تا mg 100-75 در روز افزایش داد. دارو را باید ۲۸-۱۰ روز قبل از تاریخ شروع ترک آغاز نمود.

نورتریپتیلین و لاغری

داروی نورتریپتریلین در لاغری اثر دارد .

موارد منع مصرف:

موارد منع مصرف و احتیاط موارد منع مصرف:

حساسیت مفرط شناخته شده نسبت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای و ترکیبات وابسته به آنها، مرحله حاد بهبود انفارکتوس میوکارد (MI) (ممکن است موجب آریتمی، کاهش عملکرد قلبی شود)، اغما یا کاهش شدید فعالیت تنفسی (به دلیل کاهش فعالیت CNS)، همزمان با مصرف داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز یا طی ۱۴ روز پس از خاتمه درمان با این داروها (ممکن است موجب تحریک بیش از حد سمپاتیک، همراه با بحران هایپرتانسیون، هایپرترمی و حملات تشنجی شود).

خودکشی با نورتریپتیلین

این دارو یک هشدار دارد. این جدی‌ترین خطر برای اداره غذا و دارو (FDA)است. هشدار به پزشکان و بیماران درباره اثرات مواد مخدر که ممکن است خطرناک باشند هشدار می‌دهد.

Nortriptyline ممکن است ریسک افکار خودکشی و رفتار را برای افراد جوان‌تر از ۲۴ سال افزایش دهد. داشتن افسردگی و مشکلات روانشناختی شما را در معرض خطر خودکشی قرار می‌دهد. پزشک شما به شما برای هر گونه تغییر در علائم افسردگی خود و هر گونه رفتار غیر معمول و یا افکار مربوط به خودکشی بر شما نظارت خواهد کرد.

 

موارد احتیاط:

بیماری‌های دیگر قلبی (آریتمی، نارسایی احتقانی قلب ، آنژین صدری، بیماری دریچه‌های قلب با بلوک قلبی)، اختلالات تنفسی، الکلسیم، صرع، و اختلالات تشنجی دیگر (ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهد)، الکتروشوک درمانی (به دلیل افزایش خطر هیپومانیا و دلیریوم)، بیماری دوقطبی، گلوکوم (حتی مقادیر معمول این دارو ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد)، پرکاری تیروئید، یا مصرف هورمونهای تیروئیدی، دیابت نوع I و II، هیپرتروفی پروستات، انسداد فلجی روده یا احتباس ادرار (ممکن است موجب بدتر شدن این حالات شود)، اختلال عملکرد کبد با کلیه (اختلال در متابولیسم و دفع دارو ممکن است موجب تجمع آن شود)، بیماری پارکینسون، مصرف همزمان داروهای بیهوش کننده عمومی. ضدافسردگی‌ها منجر به افزایش خطر خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان (۲۴-۱۸ سال) مبتلا به افسردگی می‌‌شوند (در این افراد با احتیاط مصرف شود)، بیماران مبتلا به دیابت، نارسایی کبدی و کلیوی.

هشدارها و احتیاطات:

  1. دارو همراه یا بلافاصله پس از غذا تجویز شود.
  2. در افراد دیابتیک قند خون باید کنترل شود. بدلیل حساسیت به نور از لوسیون‌های ضدآفتاب استفاده شود.

عوارض جانبی:

عوارض جانبی اعصاب مرکزی: کابوس شبانه، پاراستزی، حمله مغزی، خواب آلودگی، سرگیجه، ترمور، ضعف، سردرد، عصبانیت، حملات تشنجی، نوروپاتی محیطی، علائم اکستراپیرامیدال، اضطراب، گیجی (بیشتر در سالمندان مشهود است)، تغییرات EEG، توهم، بی خوابی.

قلبی ـ عروقی: افت فشار خون در حالت ایستاده، تاکیکاردی، آریتمی، انفارکتوس میوکارد (MI)، سکته مغزی، بلوک قلبی، نارسایی احتقانی قلب (CHF)، طپش قلب، هایپرتانسیون، تغییرات EKG.

پوست: بثورات پوستی، کهیر، تب دارویی، راش. چشم، گوش: تاری دید، وزوز گوش، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فشار داخل چشمی. دستگاه گوارش: خشکی دهان ، یبوست، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، اسهال، انسداد فلجی روده.

ادراری ـ تناسلی: احتباس ادرار. سایر عوارض: تعریق، حساسیت به نور، حساسیت مفرط (بثورات پوستی، کهیر، تب دارویی، ادم)، آگرانولوسیتوز، سرکوب مغز استخوان، ترومبوسیتوپنی، ائوزینوفیلی، کاهش یا افزایش وزن.

بعد از قطع ناگهانی مصرف طولانی مدت دارو ، ممکن است تهوع، سردرد و بی حالی بروز کند (بروز این عوارض نشان دهنده اعتیاد نمی‌ باشد).

توجه: در صورت بروز علائم حساسیت مفرط، باید مصرف دارو قطع شود (ولی نه به طور ناگهانی).

بیمار باید از نظر بروز احتباس ادرار، خشکی شدید دهان، بثورات پوستی، حملات تشنجی، تاکیکاردی، گلودرد، تب یا یرقان تحت مراقبت باشد.

مسمومیت و درمان تظاهرات بالینی: ۱۲ ساعت اول بعد از مصرف حاد دارو، مرحله تحریکی بوده که با فعالیت بیش از حد آنتی کولینرژیک مشخص می‌‌شود (آشفتگی، تحریک، گیجی، احتباس ادرار، خشک شدن غشاهای مخاطی، گشاد شدن مردمک چشم، یبوست و انسداد فلجی روده ).

به دنبال آن اثرات تضعیف CNS بروز می‌ کند.

از جمله هایپوترمی، کاهش رفلکس‌ها یا فقدان آنها، رخوت، افت فشار خون، سیانوز و آریتمی (شامل تاکیکاردی، اختلال در انتقال جریان الکتریکی قلب و اثرات شبه کینیدین بر روی EKG).

شدت مسمومیت را می‌‌توان از روی طولانی شدن کمپلکس QRS به بیش از ms 100 تخمین زد که معمولاً نشان دهنده غلظت سرمی بیش از mg/ml 1000 است.

اسیدوز متابولیک ممکن است به دنبال افت فشار خون، کاهش تهویه تنفسی و تشنجات بروز کند.

درمان: علامتی و حمایتی، از جمله باز نگهداشتن راه تنفسی، ثابت نگهداشتن درجه حرارت بدن و حفظ تعادل مایعات و الکترولیتها است. در صورت هوشیار بودن بیمار، می‌‌توان با تجویز شربت اپیکا ایجاد استفراغ کرد.

به دنبال آن با شستشوی معده و تجویز ذغال فعال، می‌‌توان از جذب بیشتر دارو جلوگیری کرد.

دیالیز معمولاً بی اثر است. حملات تشنجی را می‌‌توان با تجویز دیازپام یا فنی توئین تزریقی، آریتمی را با تجویز فنی توئین یا لیدوکائین تزریقی و اسیدوز را با تجویز بیکربنات سدیم درمان کرد.

باید از تجویز باربیتوراتها خودداری شود، زیرا ممکن است اثرات تضیعف تنفسی و CNS را افزایش دهند.

نورتریپتیلین
نورتریپتیلین

تداخلات دارویی نورتریپتیلین :

تداخل دارویی مصرف همزمان با داروهای سمپاتومیمت یک از جمله نوراپی نفر ین، فنیل افرین، فنیل پروپانول آمین و افدرین، ممکن است موجب افزایش فشار خون شود.

مصرف همزمان با وارفارین ممکن است زمان پروترومبین را افزایش داده و موجب خونریزی شود.

مصرف همزمان با داروهای ضدآریتمی (کینیدین، دیزوپیرامید، پروکائین آمید) ممکن است خطر بروز آریتمی‌های قلبی و ایجاد اختلال در انتقال جریان الکتریکی قلب را افزایش دهد.

ممکن است اثرات کاهنده فشار خون داروهایی که از طریق مرکزی عمل می‌ کنند (مانند گوانتیدین، کلونیدین، متیل دوپا و رزرپین) را کاهش دهد.

با مصرف همزمان نورتریپتیلین با داروهای تضعیف کننده CNS، از جمله فرآورده‌های حاوی الکل، داروهای ضددرد، باربیتورات‌ها، داروهای مخدر، آرام بخش و بیهوش کننده، آتروپین و داروهای آنتی کولینرژیک دیگر، از جمله فنوتیازینها، داروهای آنتی هیستامین، مپریدین و داروهای ضد پارکینسون (احتمال بروز انسداد فلجی روده ، تغییرات بینایی و یبوست شدید) احتمال تشدید اثرات وجود دارد.

مصرف باربیتوراتها و استعمال دخانیات موجب القای متابولیسم نورتریپتیلین و کاهش اثر درمانی آن می‌‌شود.

فنوتیازینها و هالوپریدول متابولیسم نورتریپتیلین را کاهش می‌‌دهند و از اثربخشی آن می‌‌کاهند.

متیل فنیدات، سایمتیدین، داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری و داروهای مهارکننده گیرنده‌های بتا ممکن است متابولیسم نورتریپتیلین را مهار کرده و غلظت پلاسمایی دارو و احتمال مسمومیت را افزایش دهند.

طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده D

توجهات پزشکی-پرستاری / آموزش به بیمار

ممکن است برای شروع اثرات کامل درمانی این دارو تا چهار هفته زمان لازم باشد. این دارو دارای اثرات آرام بخشی است.

برای جلوگیری از بی حالی در طول روز ، می‌ توانید تمام مقدار مصرف روزانه دارو را به هنگام خواب مصرف کنید.

از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل خوددار ی کنید. همچنین، از دو برابر کردن مقدار مصرف، بعد از فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، خودداری نمایید. مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید، مگر آنکه پزشک دستور داده باشد.

احتمال بروز سرگیجه وجود دارد.

در شروع درمان، برای جلوگیری از بروز سرگیجه، بعد از هر بار مصرف دارو به مدت ۳۰ دقیقه دراز بکشید و از تغییر ناگهانی وضعیت خودداری کنید.

شدت افت فشار خون وضعیتی با مصرف نورتریپتیلین کمتر از مصرف آمی تریپتیلین است.

در صورت بروز واکنش‌های غیرطبیعی، مانند گیجی، اختلالات حرکتی، سنکوپ، تاکیکاردی یا اشکال در دفع ادرار، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

مصرف در سالمندان: در این بیماران ممکن است کاهش مقدار مصرف لازم باشد.

خطر بروز عوارض قلبی دارو در سالمندان بیشتر است.

احتمال افت فشار خون با نورتریپتیلین کمتر از سایر ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای است.

مصرف در کودکان: مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌‌شود.

برای نوجوانان ممکن است کاهش م

 نورتریپتیلین ۱۰ |‌ نورتریپتیلین ۲۵

قدار مصرف لازم باشد.

مصرف در شیردهی: این دارو با غلظت‌های کم در شیر ترشح می‌ شود.

منافع دارو در مقابل مضرات آن باید سنجیده شود.

ملاحظات اختصاصی علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ ای، رعایت موارد زیر نیز توصیه می‌ شود: برای کاهش بی حالی در طی روز، می‌‌توان نورتریپتیلین را به هنگام خواب مصرف کرد.

ایجاد تحمل نسبت به اثرات آرام بخشی دارو معمولاً طی هفته ‌های اول درمان ظاهر می‌ شود.

مصرف دارو باید به صورت تدریجی و طی چند هفته قطع شود.

مصرف این دارو باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از هر گونه اعمال جراحی قطع گردد.

اثر بر آزمایشهای تشخیصی نورتریپتیلین ممکن است زمان لازم برای انتقال جریان الکتریکی قلب را طولانی سازد (طولانی شدن فاصله ‌های QT و PR و پهن شدن موج T بر رو ی الکتروکارد یوگرام).

همچنین، این دارو ممکن است نتایج تستهای عملکرد کبد را افزایش دهد، تعداد گلبول‌های سفید خون را کاهش و غلظت سرمی گلوکز را کاهش یا افزایش دهد.

فارماکودینامیک / کینتیک:

فارماکوکینتیک جذب: بعد از مصرف خوراکی به سرعت از دستگاه گوارش جذب می‌‌شود.

پخش: به طور گسترده در داخل بدن، از جمله CNS و شیر، انتشار می‌ یابد.

تا حدود ۹۵ درصد به پروتئین پیوند می‌‌یابد. حداکثر غلظت پلاسمایی آن طی هشت ساعت بعد از مصرف حاصل می‌‌شود.

غلظت پایدار سرمی طی ۴-۲ هفته حاصل می‌‌گردد. غلظت سرمی درمانی این دارو بین ng/ml 150-50 است.

متابولیسم: در کبد متابولیزه می‌‌شود.

متفاوت بودن غلظت‌های سرمی این دارو در افراد مختلفی که یک مقدار مشابه از دارو مصرف کرده‌اند، ممکن است به دلیل قابل توجه بودن اثر اولین عبور از کبد باشد.

دفع: بیشترین مقدار مصرفی این دارو از طریق ادرار و مقداری از آن نیز از طریق مجاری صفراوی در مدفوع دفع می‌‌شود.